Kaisa Alaviiri

Sydämellä ja tietysti myös järjellä mukana aluevaaleissa Länsi-Uudellamaalla❤️

Olen koulutukseltani kasvatustieteiden maisteri ja erityisluokanopettaja. Toimin perusopetuksen aluepäällikkönä. Suoritin 2020 2-vuotisen erittäin korkeatasoisen ja laajan koulutuskokonaisuuden Executive Master of Business Administration (EMBA) -tutkinnon Aalto-yliopistossa. Tämä ihan vinkkinä, kun teette henkilövalintoja aluevaltuustoon, jossa valituilla valtuutetulla tulee ehdottomasti olla taloudellista ajattelua, kykyä arvioida koko toimialan tulevaisuutta ja taitoa arvioida hyvinvoinnin tekijöitä.

Olen ollut Espoossa lasten ja nuorten hyvinvoinnin johtoryhmässä jäsenenä vuodesta 2010 ja mukana kehittämässä hyvinvointityön rakenteita ja yhteen sovittavaa johtamista. Hyvinvointialueella on keskeistä sosiaali- ja terveyspalvelujen ja kuntien palvelujen yhteensovittaminen ja yhteistyö. Tämä on erityisesti osaamisaluettani.  Aluevaltuustoon ei tule hakeutua siksi, että on kuntapäättäjä vaan siksi, että voi tarjota oman osaamisensa ja kokemuksensa varmistaakseen, että tuleva hyvinvointialue palvelee ihmisiä parhaalla mahdollisella tavalla! Minulle on tärkeää luoda toimivat ja tasa-arvoiset sosiaali- ja terveyspalvelut koko Länsi-Uudellemaalle. Työni rehtoreiden esihenkilönä edellyttää valmentavaa johtamisotetta, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä ongelmanratkaisua korostavaa työskentelymallia sekä erityisen hyvää verkottumis- ja verkostojen johtamiskykyä. Tarjoan osaamiseni käyttöönne!

Käykäähän katsomassa ajatuksiani vaalikoneissa. Etenkin ne perusteluni!

Olen naimisissa Tapanin kanssa ja meillä on 6 yhteistä lasta, joista 2 nuorinta asuu kotona. Kotoa omilleen muuttaneista 3 asuu edelleen Espoossa, vanhin tyttäremme on kotiutunut Vihtiin. Ikääntyneet vanhempamme ovat meille erittäin rakkaita, ja ovat osa perhettämme.  Luonto ja eläimet ovat meille tärkeitä ja perhettämme täydentää 3 koiraa, monirotukissa sekä kultahamsteri ja toki nuoriemme omat koirat.

Minulle hyvinvointi on ollut aina painopisteenä myös kuntavaaleissa! Kuntavaaleissa -21 tärkeitä lupauksiani olivat seuraavat nostot ja näitä vien edelleen eteenpäin myös aluevaltuutettuna;
Lastensuojelun, perheiden kotipalvelun ja perhesosiaalityön resurssit on turvattava!
Kuraattorit, psykologit ja terveydenhoitajat kuuluvat ja ovat edelleen tärkeä osa opetustoimea!
Monialainen yhteistyö on lisääntynyt kouluympäristössä. Kokemukset ovat osoittaneet, että yhteisöpedagogeja tarvitaan koulujen arkeen! Tein tästä aloitteen kesällä -21 ja sain kannatusta laajasti. Yhteisöpedagogit ovat nyt mukana talousarviossa ja asia on edennyt nopeasti! Nyt rehtoreista ja opiskeluhuollosta koostuva työryhmä vie asiaa konkretiaan!  Olen tästä erityisen onnellinen ja ylpeä! Tämä aloitteeni toteutuminen vahvisti omaa uskoani siihen, että yhdessä saamme aikaan enemmän! Olen saanut runsaasti kiitosta yli puoluerajojen aloitteeni etenemisestä ja myös yhteydenottoja ja lupauksia yhteistyöstä jatkossakin.
Mielenterveyspalveluiden saatavuus on turvattava terapiatakuulla!
Jokaisen tulee voida luottaa siihen, että saa ikääntyä arvokkaasti ja saa tarvitsemaansa hoivaa!
Omaishoitajuus, ja sen kehittäminen on keskeinen tavoitteeni. Omaishoitajien tekemä työ on taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti erittäin merkittävää ja ihmettelenkin, miksi se ei synnytä ilmiöitä sosiaalisessa mediassa.

Tuon mukaan myös poliittista osaamista. Toimin jo nyt Espoossa aktiivisesti turvallisen arkielämän ja korkeatasoisen koulutuksen puolesta. Kaupunginvaltuutettuna olen ollut vuodesta 2008 ja useissa eri luottamustehtävissä mm. kaupunginhallituksen jäsenenä, Omnian hallituksen vpj., HUS psykiatrisen sairaanhoidon ltk pj., sosiaali- ja terveyslautakunnassa, ETEVA kuntayhtymän hallituksessa sekä vammaisneuvostossa. Tällä hetkellä olen yksilöasianjaoston pj.

Tuon politiikkaan oikeudenmukaista, avointa, asiallista sekä ratkaisukeskeistä keskustelua, joka vie asioita eteenpäin!

kaisa.alaviiri@espoo.fi