Markku Markkula

Mistä on kyse?
Läntisen Uudenmaan terveydenhoidossa on nyt edessä todellisia ongelmia. Maamme hallituspuolueet ovat runnoneet läpi lainsäädännön, joka on jo nyt tuonut ongelmia ja tuo niitä jatkossakin. Aikataulu on järjestön. Valtio vie hyvinvointialueeltamme noin 50 miljoonaa euroa pois palveluista. Valtio ei lupaustensa vastaisesti osoita riittävästi varoja tietojärjestelmien yhteensovittamiseen ja uudistamiseen. Valtava määrä työtä pakotetaan nyt kohdennettavaksi hallintoon, kun kaikki voimavarat pitäisi kohdentaa itse hoitoon.

Tee vaikuttava valinta
Tässä tilanteessa uuteen aluehallintoon tarvitaan osaajia, joilla on kokemusta ratkaista ongelmia ja toimia alueemme edunvalvojina. Siksi olen ehdokkaana. Työurallani ja myös vaativissa luottamustehtävissä olen ottanut vastaan haasteita ja kehittänyt uusia innovatiivisia ratkaisuja, joita sitten moniosaajista kootuilla tiimeillä työstetään toimiviksi käytännöiksi.

Leppävaaran haasteet
Koko hyvinvointialueella on paljon kehitettävää. Leppävaaran terveysasema ja sen palveluprosessit tarvitsevat lähivuosina modernisointia. Tunnen jo vuosikymmenten ajalta Leppävaaran suuralueen ja olen vaikuttanut moniin alueemme hankkeisiin ja ratkaisuihin.

Tätä tarvitsemme, tätä ajan
Panostukset hoitojonojen purkuun. Osaava henkilöstö kaiken perusta. On käytettävä joustavasti kaikkia mahdollisuuksia: palvelusetelit, ostopalvelut, henkilöstövuokraukset, oppisopimuskoulutus, uusitaan työvoimapolitiikkaa, kiertävä henkilöstö, liikkuva sairaala ja liikkuvat palvelut, digitalisaatio, palvelualan startup-yhteistyö. Luodaan uutta, kuten perhelääkärimalli. Lisätään yhteistyötä yksityisten palveluntarjoajien ja kolmannen sektorin kanssa.

Kuka olen, äänesi vaikuttaa
Olen tuotantotalouden diplomi-insinööri, espoolainen vuodesta 1969. Asumme Leppävaarassa. Minuun luotetaan. Olen toiminut Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtajana, kaupunginhallituksen puheenjohtajana ja nyt olen Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja. Olen ollut 8 vuotta kansanedustajana vuosituhannen vaiheessa. Nyt toimin Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtajana.

Tunnen Espoon terveys- ja sosiaalipalvelut omakohtaisesti: päätöksenteon lisäksi eri-ikäisten tarpeiden kautta eli perheeni ja etenkin kolmen lapseni kautta neuvolapalveluista, koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoon ja tietenkin aikuisten hoitotarpeisiin – Leppävaaran lisäksi olemme asuneet Tapiolassa ja Pohjois-Espoossa. Nyt kokemukseni kohdistuu myös vanhenevan väestön tarpeisiin – olen Keski-Espoon Seniorien jäsen.

Markku Markkula – www.markkumarkkula.fi