Leppävaaran paikallistuntemus ratkaisee paljon

17.2.2021

Vaalien alla mediassa on paljonkin kuntavaalien merkitystä vähätteleviä mielipiteitä. Lue tämä ja tiedät miksi kannattaa äänestää.

Muutin perheineni Leppävaaraan jo neljäkymmentä vuotta sitten. Silloin alueemme oli aivan erilainen kuin nyt. Välillä asuimme Pohjois-Espoossa ja muutaman vuoden kuluttua muutimme taas Leppävaaraan. Koko tämän ajan olen ollut Espoon kaupunginvaltuutettu ja useissa muissa luottamustehtävissä. Seuraavassa esimerkkejä, miten voi vaikuttaa yhteistyöllä.

Palveluja ja tiloja toimia ja harrastaa

Tärkeimpiin luottamustehtäviin valitaan valtuutettuja. Ratkaisuihin – siis mitä rakennetaan, minne ja millaista laatua – pitää vaikuttaa jo valmisteluvaiheessa: lautakunnissa ja kaupunginhallituksessa. Yksi henkilö ei ratkaise, mutta innovatiivisilla ja perustelluilla näkemyksillä sekä hyvällä yhteistyöllä saa paljon aikaan. Kun tuntee asiat sekä osaa oikea-aikaisesti hankkia näkemyksilleen muiden kannatuksen, saa paljon aikaan.

Koulut ja sivistys Kokoomuksen painopisteinä

Koulut, kulttuuri ja sivistys ovat Espoossa elämisen laadun kärkiä. Hyvää paikallistuntemusta olen minäkin saanut lasteni koulunkäynnin myötä. Ja lisäksi toimimalla koulujen luottamustehtävissä aikoinaan mm. Leppävaaran koulujen vanhempainyhdistyksen sihteerinä.

Perkkaan uusi koulu ja nuorisotila ovat nyt rakenteilla Siemensin entisen pääkonttorin paikalle. Kun vedin kaupunkisuunnittelulautakuntaa, niin tämä sijaintipaikka oli nimenomaisesti meidän luottamushenkilöiden läpi ajama peruslinjaus, kun virkamiehet olisivat halunneet siihen kohtaan asuntoja. Muidenkin koulujen rakentamiset ja peruskorjaukset ovat olleet Espoon suurimman valtuustoryhmän Kokoomuksen linjaamia ja paimentamia.

Kirjaston sijoittaminen Sellon yhteyteen oli aikoinaan, siis noin 30 vuotta sitten, aatteellinen ratkaisu. Kokoomus halusi rakentaa uuden kirjaston sen nykyiseen paikkaan eli paikkaan, jossa kuntalaiset muutenkin liikkuvat. Vasemmisto vastusti, koska ratkaisu merkitsi antautumista ”markkinavoimille”. Karatalon rakentamisesta olin tekemässä 80-luvun lopulla useiden ryhmien yhteistä poliittista budjettipakettia kaupunginhallituksen neuvotteluryhmässä, kun tunsin Karakallion ja tuon tilan tarpeen hyvin.

Liikunta ja urheilu perustana hyvälle elämälle

Paljon liikuntatiloja toteutetaan kaupungin, seurojen ja yhdistysten kumppanuushankkeina. Urheilupuisto kenttineen, halleineen ja lähimetsineen on ollut minun ja toki monen muunkin vaikuttamisen kohteena useissa eri vaiheissa. Leppävaaran urheiluhallin yksi ratkaisseista edistäjistä olin, kun olin toiminut jo useita vuosia Leppävaaran Pyrinnön hallituksessa ja koripallojaoston puheenjohtajana.

Uimahallin peruskorjaus ja maauimalan rahat lisättiin toteutukseen valtuuston budjettineuvotteluissa, joita vedin Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajana. Yksi ratkaisun avain neuvotteluissa oli esitykseni, että pienennämme kustannuksia, kun hyppytornista tehdään vain 5 metriä korkea, ei 10-metrinen. Tätä puolsi myös sen sopiminen maastoon paljon paremmin.

Kaavoitus ratkaisee paljon

Paljon on Leppävaaran alueella vielä ratkaisematta. Alueemme pohjoisosiin sopii vielä uusia pientaloja. Keskustaan tarvitsemme ennen kaikkea työpaikkoja ja lisää monipuolisia palveluja.

Päättäjiksi valtuustoon ja sen kautta lautakuntiin tarvitaan sekä kokeneita luottamushenkilöitä että uusia pitkäjänteiseen vaikuttamiseen lupautuvia osaajia. Sinä ratkaiset – Kokoomus on vahva kanava vaikuttaa.

Markku Markkula
Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja