Turvallisuus leppävaaralaisen arjessa

19.4.2021

Terveysturvallisuus on viimeisen vuoden aikana ollut lähes jokaisen suomalaisen mielessä ja siihen liittyvistä tunteista ja faktoista ei vielä taideta päästä eroon lähiaikoina. Turvallisuus on laaja-alainen käsite ja Leppävaaran Kokoomus ry:n yksi kuntavaaliteemoista. Erityinen painopiste meillä on turvallinen asuminen ja eläminen Suur-Leppävaaran alueella.

Jos Suur-Leppävaara olisi itsenäinen kaupunki, se olisi Suomen kaupungeista 14. suurin väkiluvultaan heti Lappeenrannan ja Joensuun jälkeen. Alueena Suur-Leppävaara on hyvin monimuotoinen ja asukasmäärän kasvun on ennustettu olevan suurinta juuri Suur-Leppävaaran alueella kuluvan vuosikymmenen aikana. Väestömäärän lisääntyminen vaikuttaa myös meidän arkeemme ja turvallisuuteemme. Lisäksi alueella on suuri kauppakeskus ja vilkas julkisen liikenteen keskus, joiden palveluja käyttävät muutkin kuin Suur-Leppävaaran alueen asukkaat.

Oma kokemukseni Suur-Leppävaarasta asuinalueena alkaa vuodesta 2006, jolloin perheemme muutti ulkomailta takaisin Suomeen ja päädyimme ystävän suosituksesta asumaan Lintuvaaraan. Suositus oli mitä parhain. Perheemme viihtyi Lintuvaarassa erinomaisesti tämän vuoden huhtikuuhun saakka. Siirtymä lintukodosta 3,5 kilometrin päähän Leppävaaran keskelle on ollut turvallisuuden kannalta silmiä avaava. Omakotialueen kylämäisyys on vaihtunut urbaanimpaan ympäristöön ja kaupunkiasumisen lieveilmiöt ovat tulleet tutuiksi. Aiemmin en hetkeäkään miettinyt uskallanko lähteä illalla myöhään koiran kanssa ulos, nyt hetken mietin mihin suuntaan lähden.

Oman ja perheeni turvallisuuteni lisäksi minua huolettaa niiden kaupunkilaisten turvallisuus, jotka joutuvat esimerkiksi työnsä tai harrastuksensa vuoksi liikkumaan Leppävaaran aseman seudulla varhain aamulla tai myöhään illalla.

Miten voimme yhdessä vaikuttaa turvallisuuden lisäämiseen? Pienillä teoilla ja toisaalta vaikuttamalla eri kanavien kautta. Pienet teot arjessa ovat rohkeutta puuttua näkemäänsä tai vähintäänkin ilmoittaa, jos havaitsee turvallisuusuhkia ja -vaaroja. Vaikuttaminen yhdistystoiminnan, oman alueen päättäjien sekä kaupungin virkamiesten kautta on meille kaikille mahdollista.

Anne Heikkala